Stor skuffelse over byretsdom om parkering
Københavns Byret frikendte i dag onsdag Københavns Kommune og By & Havn for at fastholde en parkeringslicens, der er højere end i resten af byen.
Dommen kommer som en skuffelse for Ørestad Parkeringsforening og mange beboere. Politikere lover, at kampen for lavere parkeringspriser slet ikke er forbi.
Københavns Byret har onsdag afsagt dom i en sag anlagt imod Københavns Kommune og By & Havn vedrørende prisfastsættelse for parkering. Sagen var anlagt af fire Ørestadbeboere, som havde fået fri proces til at føre sagen.
Ved dommen blev Udviklingsselskabet By & Havn I/S frifundet for en påstand om, at selskabet skulle anerkende, at prisen for den årlige parkeringslicen skulle svare til Københavns Kommunes parkeringslicens for beboere i den øvrige del af Københavns Kommune. En tilsvarende påstand nedlagt mod Københavns Kommune blev samtidig afvist. Sagen blev behandlet af tre juridiske dommere. Det centrale argument er, at By & havns parkeringsselskab ifølge lovgivningen er en privat virksomhed, som må fastsætte priserne efter markedsvilkår.
Kinesiske tilstande
Forperson for Ørestad Parkeringsforening, Kirsten Lindberg Andersen, kalder det for "en utrolig trist dom for bilisterne i Ørestad". Hun forstår ikke, at Byretten frikender Stat og kommune - der ejer hhv. 5 og 95 procent af By & Havn - med argumentet om at By & Havns parkeringsselskab er et privat firma med en selvstændig bestyrelse. Sagen var anlagt af fire kvinder fra Ørestad, som havde fået bevilget fri proces. De har fået assistance fra parkeringsforeningen under hele sagsforberedelsen.
"De 4 damer og bestyrelsen i ØPF er selvfølgelig skuffet og ked af den dom. Hvordan kan det nogensinde blive privat?? Det her ligner kinesiske tilstande, det er privat når det passer kommunen og offentligt når det passer kommu
nen. SÅDAN er det i Kina og nu også i Ørestad. Staten kan lave et monopol og dermed tjene penge på borgerne," skriver Kirsten Lindberg Andersen i en kommentar på facebook, hvor Ørestad Avis i lagde domsafsigelsen frem. Foreningen vil nu - sammen med sagsøgerne - nærlæse dommen, før de tager stilling til, om de vil anke den.
"Der er rigtig mange dokumenter i den her afgørelse, og dem vil jeg gennemgå med min advokat i morgen, før vi kan tage stilling til, om vi skal gå videre med den«, siger Kirsten Lindberg til TV 2 Lorry.
Politisk løsning
BR-medlem fra Venstre, Jens-Kristan Lütken, har i flere år kæmpet for at få ens priser på parkeringslicenser i Københavns Kommune. I år koster en beboerlicens på feks. Østerbro 2.040 kroner om året for en bil der kører mere end 15 kilomter pr. liter benzin. Parkeringstilladelsen gælder dog kun for parkering på vej - hvor der er plads - ikke i et parkeringshus, hvor der som regel altid er plads. I Ørestad og Nordhavn, hvor der kun må parkeres i By & Havns p-anlæg, koster en årlig licens omkring 10.000 kroner.
"Rettens afgørelse ændrer ikke ved, at der foregår en urimelig forskelsbehandling af bilisterne i Ørestad. Der skal findes en politisk løsning på, at bilisterne i Ørestad betaler meget mere for at parkere end man gør i resten af byen. Det er ikke rimeligt og prisen på produktet svarer på ingen måde til kvaliteten,” skriver Jens-Kristian Lütken til Ørestad Avis.
LÆS: Københavns Byrets meddelelse om dommen
Jakob Næsager (K), medlem af Teknik- og Miljøudvalget er ikke tilfreds med dommens afgørelse: "Det er diskrimination af beboere i Ørestad, at man skal betale tre gange så meget for sin beboerparkeringslicens, hvis man bor i Ørestad, end hvis man bor i resten af København. Det er ubegribeligt, at byretten tillader forskelsbehandling efter bopæl. Nu skal beboere i Ørestad fortsat betale over 1.000 kroner om måneden for at parkere i deres egen bydel. Det er ikke i orden. Jeg håber, at der efter kommunalvalget i november er flertal for at lave om på denne forskelsbehandling," skriver han i en mail til Ørestad Avis.
"Udfaldet aftalt på forhånd"
Efter at dommen blev kendt på Ørestads facebook-grupper, strømmede kommentarerne ind. De fleste er skuffede eller fortørnede over afgørelsen.
"Ja, man forstår godt den almindelig befolkning har mistet tilliden til vores retssystem. I de fleste retssager er udfaldet jo aftalt på forhånd. Og ligefrem kalde det en privat virksomhed er nok skudt lidt over målet," skriver Flemming Nørgaard.
"Ja, havde desværre ikke forventet andet. Kommunen skal jo finde penge til overforbruget et sted fra "skriver Katharina Katzen.
""Selvstændig bestyrelse" - hvor 38% af medlemmerne helt tilfældigt også er medlemmer af Borgerrepræsentationen? Vorherre til hest," skriver Anders Ager.
LÆS: Høje parkeringspriser under angreb
Kan lide byen uden biler
Andre Ørestadbeboere forsvarer dommen:Nikola Irinchev skriver (på engelsk):
"The reason many are choosing to live in Ørestad is because it's close to nature, there are great public transport options, and it's still quite close to the city center. There are plenty of opportunities for families to move around CPH where parking - and very likely housing - is a lot cheaper. So no, there isn't a majority who wants cheap parking and therefore more cars in the city - we want the exact opposite."
Johs. Krarup mener at beboerne selv burde have sat sig ind i parkeringspriserne, før de flyttede ind:
"Bare lige et spørgsmål fra hoften: Hvorfor har man købt dyr lejlighed uden at undersøge, hvor mange udgifter til fx parkering, der skulle lægges ind i budgettet?"
Den kommentar affødte en længere diskussion. Johs. Krarup blev kritiseret for ikke at tage bilisternes parti og kæmpe imod forskelsbehandling. Men han undrede sig fortsat "måske bare fordi jeg elsker at bo i en bydel, hvor bilerne ikke er dominerende i gadebilledet!?!?!" skrev han.
parkering, jens_kristian_luetken, kirsten lindberg, Ørestad parkeringsforening
- Oprettet den .
- Sidst opdateret den .
- Læst: 3528