• Jakob Korshøj
  • Ørestad

Stormvejr i Facebook-gruppe efter forslag om betaling for annonceindhold  

fb gruppe orestadAdministratoren af Facebook-gruppen 'Ørestad' blev bestormet med kritik, da hun lancerede en idé om at indføre betaling for opslag med reklameindhold.

 ”Argumentet om, at admin også godt må tjene lidt på gruppen, er forfejlet, da det eneste, der tilføjer gruppen kvalitet, er brugerne.”
Sådan skriver Esben Baes-Carlsen, en bruger af Facebook-gruppen Ørestad, der i mange år har været et digitalt samlingspunkt for de lokale med mere end 9000 medlemmer.

Det er blot en ud af mange kritiske kommentarer, der er kommet, efter at gruppens administrator, Naomi Hagelberg, i et opslag bekendtgjorde at fremtidige reklameopslag skal koste penge, der skal gå til administratoren – altså hende selv. Nu er fremtiden uvis for Ørestads største fb-gruppe.

20 kroner pr. opslag
I opslaget, der nu er blevet slettet, argumenterede Naomi Hagelberg med, at reklameannoncer fylder for meget i gruppen og overskygger det lokale sammenhold. I det meget lange kommentarspor til udmeldingen, gentager Naomi Hagelberg flere gange, at pengene skal fungere som en løn til hende, for at drive gruppen.

Prisen for reklameannoncer skulle være på 10 til 20 kroner, og desuden skulle man kunne købe sig til at stå på gruppens coverbillede i eksempelvis en uge.

Men udmeldingen gav straks kritiske reaktioner fra brugerne:

”Hvorfor skal en person tjene penge på, at der bliver slået opslag op, som største delen af folk i Ørestad gerne vil se?” skriver Michella Mortensen 

”Det er ikke admin, som gør denne side interessant. Det er de opslag, som folk poster. Det er princippet i det. Virksomhederne har det i forvejen svært i disse coronatider - særligt spisesteder. Det er sgu lidt usmageligt, at der skal profiteres på opslag og reklame i en tid, hvor virksomheder i forvejen har det svært. Vi burde støtte lokale steder fremfor at gøre det mere besværligt,” skriver A. Suzan Seren.

Vi forstår dig godt, Naomi
Naomi Hagelberg oprettede Facebook-gruppen for mere end syv år siden og har selv administreret den lige siden.

Trods de mange modreaktioner er der også brugere, der er forstående for administratorens forslag: 

”Så kunne hun jo bare lade være med at lave det om, er der sikkert mange, der tænker, men hvorfor? Hvorfor er det forkert at forsøge at skaffe sig en lille indtægt af noget, man har brugt år på at bygge op og vedligeholde? Når noget bliver stort nok, begynder det at have en værdi for erhvervslivet. Klart, det er skønt med gratis reklame, men vi ved jo også, at reklame normalt koster noget,” skriver Gunhild Ebbesen. 

Nye grupper fødes af de erhvervsdrivende
Brugerne fra Facebook-gruppen er så småt begyndt at samle sig i andre grupper under navnene: DET SKER I ØRESTAD, Ørestad 2.0 og Ørestad Gruppen – Med Ytringsfrihed.

Mette Bugge fra COBRAcph står bag DET SKER I ØRESTAD, hvor reklameindhold ikke skal koste en krone. 
”Min Facebook-gruppe har været længe undervejs, og nu var det tiden til det efter den debat, der har været i den anden gruppe. Jeg er sådan set enig med Naomi i, at hun burde få noget for det store stykke arbejde, hun laver, så det er ikke en modreaktion på hendes forslag. Men min nye gruppe skal være et åbent rum for erhvervsdrivende og lokale, der kan dele indhold gratis - også med annoncer. Men den nye gruppe, DET SKER I ØRESTAD, skal kun samle lokale aktiviteter, der giver liv i Ørestad, og den er ikke til opslag om hundelorte og forsvundne kaniner,” fortæller hun. 

En ledig administrator-tjans
En bruger, Esben Baes-Carlsen, bejler til Naomi Hagelberg om muligheder for, at der skal være en ny administrator i den gamle gruppe. Her svarer administratoren i en kommentar:
”Jeg har givet jer, hvad I vil have, ved at fjerne alle regler og administration. Så kan I forme gruppen til at være præcis det, I hver især ønsker. Bloker det, I ikke gider se, og der er kun det tilbage, som I gerne vil se […] Da jeg i tidligere opslag kan se, at mange ikke tror på, hvad jeg skriver, ser jeg ingen grund til at uddybe yderligere. Det er spild af tid at svare på spørgsmål, når folk alligevel ikke vil tro på svaret. Naomi out.”

Naomi Hagelberg har siden ændret gruppens beskrivelse til følgende: 
En gruppe om Ørestad. Der er ingen moderation. Bloker dem, du ikke kan med, eller håb, at gruppens medlemmer vil hjælpe dig med at udskamme dem.

Så det lader til, at Naomi har tænkt sig at droppe administratorrollen for nu. Om en anden skal overtage, må tiden vise.  Ørestad Avis har kontaktet Naomi Hagelberg, men hun har ikke ønsket at kommentere.

Vælger gruppens administrator i fremtiden at indføre betaling for annonceopslag, skal man følge Facebooks mange retningslinjer på området. Gruppeadministrator godkendes til at have adgang til funktionen ’Branded indhold’. Desuden står der i Facebooks reglement: ”Kreatører (red. eksempelvis sideadministrator) må ikke acceptere noget af værdi mod at slå indhold op, som ikke viser dem selv, eller som de ikke har været involveret i oprettelsen af.”

Gruppen Ørestad har stadig 9,1 tusinde medlemmer, og det er fortsat muligt at lave opslag på nuværende tidspunkt.

butikker, naomi hagelberg, facebook, annoncering

  • Oprettet den .
  • Sidst opdateret den .
  • Læst: 1470

ØRESTAD AVIS | C/O BYDELSAVISERNE | ARNE JACOBSENS ALLE 15,1. | DK 2301 ØRESTAD |
TEL: +45 31 15 30 40 | MAIL: info(at)oravis.dk