Risø: Ny udstilling på Simian
Udstillingen 'Risø' sammenfører to rum, som umiddelbart kan synes forskellige: en atomforsøgsstationen og et terapeutisk behandlingsrum
(Ustillingen finder sted på Simian på Kay Fiskers Plads 17 fra 20. marts. På grund af de gældende Covid-19 restriktioner vil udstillingen ikke være åben for offentligheden før en senere dato. Man kan træffe aftale om en visning ved kontakt til Simian.)
Kunstneren Amalie Smith Kirstine Aarkrog (f. 1986) bor og arbejder i København. I hendes arbejde er hun optaget af, hvordan vi mennesker orienterer sig i de rum, der fysisk og psykisk omgiver os. Aarkrog arbejder med skulpturelle og funktionelle objekter til at konkretisere fiktioner og uvirkeligheder med kroppen som et centralt element.
I Aarkrogs billedverden har de to rum, og det arbejde der udføres i dem, flere ligheder med hinanden: Radioaktive stoffer sætter sig i kroppen og påvirker den indefra, og det samme gør psykiske traumer.
De to rum er også forbundne i kraft af det, som kommer ind i børn med mælken. Atomforsøgsstationen Risø blev indviet i 1958 på en halvø i Roskilde Fjord og i de følgende årtier dannede stedet ramme om forskning i fredelig udnyttelse af atomkraften. Tre reaktorer blev opført, og beriget uran blev fløjet ind fra USA. Imens tog Den Kolde Krig form som gensidig oprustning i øst og vest, og stormagternes atomprøvesprængninger kunne spores som radioaktivt nedfald overalt på planeten. En del af det landede på græsmarker og blev spist af køer, som producerede radioaktiv mælk, og radioaktiviteten kunne måles i små doser i børns mælketænder.
Kirstine Aarkrogs morfar, helsefysikeren Asker Aarkrog, var ansat på Risø fra opstarten og frem til han gik på pension i 1999. Mormoren var psykiater. Kernefamilien (et begreb, der tog form i samme periode) boede i en funktionærbolig på stedet, og Kirstines mors mælketænder indgik i radioaktivitetsforskningen. Risikoen for, at 3. verdenskrig ville blive en atomkrig, var overhængende. I en sådan krig ville alt blive kontamineret. Man forberedte sig på mange måder – på Risø blandt andet ved at udvikle en teknik til at oprense mælken for radioaktivt materiale. Oprensningen af mælk var en balancegang: Rensede man den for ivrigt, risikerer man at den blev næringsfattig og dermed ubrugelig.
Samtaler mellem Kirstine Aarkrog og hendes morfar om oprensning af mælk har dannet baggrund for udstillingen. Mælken, denne mirakeldrik, der bygger børnenes knogler og samfundskroppen op – i mælken forbindes det kollektive og det individuelle. Hvilke andre usynlige størrelser flyder der ellers gennem familierne sammen med mælken? Hvilke traumer gives videre fra generation til generation, og hvilke henfalder med tiden? Og hvis mælken kan renses for radioaktivitet ved hjælp af kemiske processer og apparatur, kan psykiske traumer så håndteres på samme måde?
I udstillingen 'Risø' genopstår Risø, men denne gang som et forsøgscenter for traumehåndtering. De instrumenter og det beskyttelsesudstyr, man anvender her, er udviklet med henblik på oprensning af psykiske traumer. Disse usynlige størrelser forsøges bortrenset gennem fysiske forsøgsopstillinger og mentale spil i samme vanskelige balancegang mellem kontaminering og næringstab som gjaldt for mælken.
Målet med Risø var at udvikle atomenergi i Danmark, men op gennem 70’erne voksede den folkelige modstand, og i 1985 blev planen opgivet. Stedet blev ført videre som forskningscenter, og de driftsikre reaktorer tiltrak forskere fra hele verden. I år 2000 blev den største reaktor lukket ned efter mistanke om læk, og det blev besluttet at afvikle anlægget. Risø blev omdannet til et midlertidigt depot for radioaktivt materiale frem til 2073, hvor det senest skal have fundet sit slutdepot.
Som på den oprindelige atomforsøgsstation er det ikke kun energi, der skabes i Kirstine Aarkrogs forsøgscenter for traumehåndtering – der sker også en ophobning af vanskeligt håndterbart kontamineret materiale. Et materiale, der udgør et arbejde for nutidige og fremtidige generationer.
Udstillingen er støttet af Ragnvald og Ida Blix’ Fond, Det Obelske Familiefond, Statens Kunstfond, 15. Juni Fonden, Augustinus Fonden, Amager Vest Lokaludvalg, Ørestad City Grundejerforening, Rådet for Visuel Kunst and Danish Art Workshops. Pressemeddelelse Simian, Kay Fiskers Plads 17 2300 Copenhagen Denmark (DK) www.ssiimmiiaann.org
Kirstine Aarkog Risø 20. marts - 24. april, 2021 Simian, Kay Fiskers Plads 17 2300 Copenhagen Denmark (DK) www.ssiimmiiaann.org
- Oprettet den .
- Sidst opdateret den .
- Læst: 2312