• Troels Christian Jakobsen (ALT), medlem af Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
  • Debat

Hvem giver flest dummebøder?  

troels christian jakobsenSom nyt medlem af Beskæftigelses- og Integrationsudvalget er det tydeligt for mig, at de mange borgerprotester for et bedre beskæftigelsessystem har gjort indtryk på både politikere og forvaltningen. Det nytter noget. Der er en villighed til at gøre det bedre.

Men der er stadig lang vej igen. København har fortsat en af Danmarks højeste sanktionsgrader (antallet af sanktioner per borger), hvor vi dyster med Frederikshavn om førstepladsen. Det er en konkurrence, jeg gerne ser vi taber.

I København giver jobcentrene nemlig kun sanktioner ud fra et rent juridisk grundlag og uden at se på det socialfaglige skøn. Eller sagt på en anden måde, så har man fjernet den menneskelige relation og empati fra sagsbehandlingen af sanktioner. Koblet med IT-systemet bliver der nærmest en automatisk straf-maskine.

Det er et slående eksempel på, at man skalter og valter med relationen til borgerne, og i stedet ser på dem som problembørn, der bare skal udstedes dummebøder til – for så kan de lære det! I stedet skal vi opbygge relationer baseret på tillid og dialog. Derfor ser jeg det som min vigtigste opgave at få ændret sanktionspraksis i København inden kommunalvalget til november – så vi kan tabe til Frederikshavn..

arbejdsmarked, troels christian jakobsen, alternativet

• Oprettet den .
  • Sidst opdateret den .
  • Læst: 1578

ØRESTAD AVIS | C/O BYDELSAVISERNE | ARNE JACOBSENS ALLE 15,1. | DK 2301 ØRESTAD |
TEL: +45 31 15 30 40 | MAIL: info(at)oravis.dk