• Sisse Marie Welling (SF), politisk leder og Klaus Mygind (SF), medlem af BR
  • Debat

SF sikrer fastsættelse af dato for forbud mod dieselbiler i København

sisse marie wellingHvert år er der københavnere, som dør for tidligt på grund af påvirkning fra den luftforureningen i København. De mange dieseldrevne biler i byrummet er en af de store syndere, fordi diesel udleder en stor mængde partikler, der er usunde for mennesker at indånde

Kun at forbyde nye dieselbiler fra 2019, som overborgmester Frank Jensen (S) har foreslået, rammer de mindst forurenende dieselbiler, og det er ikke ambitiøst nok. Vi er nødt til at sætte massivt ind, hvis luften i København skal være renere i fremtiden. 

På SFs initiativ er det nu besluttet, at der skal fastsættes en dato for et forbud mod alle dieseldrevne personbiler i København. På seneste møde i Borgerrepræsentationen fik vi flertal for et forslag om, at kommunens eksperter inden juni skal udarbejde modeller for, hvornår vi kan forbyde dieselbiler at køre i København. Det er vigtigt for SF, at tidspunktet tager hensyn til de borgere, der ejer dieselbiler. De skal have en rimelig periode til at omstille sig. Desuden er det vigtigt, at datoen tænkes sammen med produktionen af elbiler, som skal være stærk nok til at tage over.

Endelig skal København være længere i overgangen til kollektiv trafik og cykeltrafik, inden forbuddet indføres. Alt dette indgår i SFs forslag som et oplæg til forvaltningen, og fastsættelse af en dato vil også hjælpe udviklingen på vej. Med et forbud mod dieseldrevne personbiler vil der være et stærkt incitament for bilindustrien og borgere til at gå over til eldrevne biler, ligesom det vil styrke cykeltrafikken og den kollektive trafik.

Frem til, at et forbud træder i kraft, skal vi dog ikke sidde på hænderne i Københavns. Et vigtigt element i SFs forslag er, at der igangsættes initiativer, som her og nu kan skabe renere luft i hovedstaden. Det skal blandt andet ske ved, at dieseldrevne personbiler, der kører i København, skal pålægges at anvende de mindst forurenende typer af diesel. Kommunen skal gå forrest ved fremover at bruge den mindst forurenende type diesel på kommunens køretøjer og kommunen skal sørge for, at busser i København, som fortsat kører på diesel, bruger den mindst forurenende dieseltype.

I SF er vi glade for, at vi nu tager et vigtigt skridt mod at nedbringe den luftforurening, der skader vores helbred og i sidste ende er livsfarlig. I fremtiden skal  luften i København være ren.

trafik, forurening

  • Oprettet den .
  • Sidst opdateret den .
  • Læst: 3031

ØRESTAD AVIS | C/O BYDELSAVISERNE | ARNE JACOBSENS ALLE 15,1. | DK 2301 ØRESTAD |
TEL: +45 31 15 30 40 | MAIL: info(at)oravis.dk