Havnetunnel er blind for fremtiden
• Den borgerlige transportminister har nu sørget for, at der skal bruges 24 mio. kr. på en undersøgelse af, hvordan der kan bygges en ny motorvej tværs gennem København. Den skal gå fra Refshaleøen gennem Amager Fælled og ud til Sydmotorvejen. Den er også kendt som Havnetunnellen
Jeg kan kun bifalde, at man undersøger det grundigt, når man overvejer at bruge over 30 milliarder kroner på et byggeprojekt. Det vil Havnetunnellen nemlig koste, hvis den på et tidspunkt skal bygges.
Men modsat de partier i København, som jublede over beslutningen i bl.a. Ørestad Avis, er jeg meget bekymret for, hvad projektet vil gøre for København. Trafikpolitisk er der nemlig kun én entydig sammenhæng mellem vejnet og biltrafik: Jo flere veje, jo flere biler. Og der er ikke skyggen af gode grunde til, at vi skal tiltrække flere biler til København. Tværtimod har vi en luftforurening, som er til fare for alle københavneres sundhed og trivsel, mens trængslen i byen kun stiger og stiger.
Med andre ord er projekter som Havnetunnellen håbløst umoderne. For vi ved, at fremtidens transportformer ændrer sig markant. Vi har allerede nu bedre alternativer til transport, end da man startede med at tale om at bygge Havnetunnellen.
Heldigvis har fremsynet grøn politik på Rådhuset ført til, at vi i årevis har arbejdet på at opbygge holdbare alternativer til biltrafikken. Det gælder metronettet, elbusserne og den store satsning på cykeltrafik. Ved at skabe de gode alternativer, skaber vi også plads på det eksisterende vejnet til nødvendig bilkørsel, herunder erhvervskørsel. Jeg vil for eksempel gerne give plads til i vvs-installatøren og lastbilen med varer til Netto. For de skal jo frem. Men når det gælder privatbilismen, så skal vi simpelthen være mere ambitiøse.
Vi kunne starte med at beslutte, at i 2025 må der ikke køre benzindrevne biler i centrum af København. Det ville fremme fornyelsen af den bilpark, der bevæger sig rundt i København. Vi kunne lave et afgiftsystem, som FDM har foreslået, så afgiften afhænger af bæredygtighed i stedet for bilens pris. Vi kunne satse meget mere på de bæredygtige, grønne billøsninger som førerløse biler og lette elbiler, der hverken støjer eller forurener, og som fylder mindre på vejene. En gennemsnitlig københavnsk bil står i dag i gennemsnit stille i 95 % af sin levetid. Derfor bør vi arbejde for at få flere delebiler, som kører langt mere af tiden og ikke optager en masse plads ved at stå stille og skabe behov for at plastre byen til i parkeringspladser.
Sammenlignet med alt disse fremsynede, bæredygtige løsninger, så er en ny motorvejstunnel i centrum af København ganske enkelt fortidens teknologi.
- Oprettet den .
- Sidst opdateret den .
- Læst: 4032