Riv Borgercenter Handicap ned
Når Borgercenter Handicap i Socialforvaltningen i København tilsidesætter lovgivning og anstændighed i deres sagsbehandling af familier med handicappede børn - som i den grad er sårbare og hårdt prøvede i forvejen - så er det for sent at råbe "ulven kommer", for ulven har allerede ædt familiernes rettigheder og det mentale overskud, som forældrene skulle have brugt på børnene
En rapport fra Borgerrådgiveren i Københavns Kommune viser, at der i løbet af det sidste år er kommet 800 klager fra borgere over Borgercenter Handicap - heraf 126 over lang sagsbehandling, manglende vejledning og lignende. Det er et ubehageligt menneskesyn, der har udviklet sig i forvaltningen, når de med fuldt overlæg forsinker udsendelsen af afgørelser til familierne i flere uger i et misforstået hensyn om at overholde et administrativt måltal.
For hvad er vigtigst? De handicappede børn eller systemet? Når det ovenikøbet er et måltal, som er opstillet for at få sagsbehandlingstiden ned, så er det fuldstændig vanvittigt, at man kunstigt forlænger sagsbehandlingstiden for drypvis at kunne sende dem af sted, når det kniber med overholdelse af måltallene. I praksis har forvaltningen simpelthen tilsidesat god forvaltningsskik, set højt på den politiske intention og efterladt familier i krise i uvished.
Det er hårrejsende, at socialborgmester Jesper Christensen (S) ikke sætter borgerne før systemet. En ulden beklagelse fra borgmesteren løser jo ikke problemerne i forvaltningen.
I Venstre finder vi det utilstedeligt. Vi kan ikke have en ledelse, som aktivt gør det modsatte af det, der er bestemt politisk. Det må have konsekvenser. Derfor kræver jeg en redegørelse og handling fra socialdemokraternes borgmester på næste møde i Københavns Borgerrepræsentation den 30. marts. Uhyrlighederne må simpelthen stoppes.
- Oprettet den .
- Sidst opdateret den .
- Læst: 3676