Ørestad skal have sin egen tagfarm
Et ellers gråt tag på en høj bygning i Ørestad kan gøres til en tagfarm, hvor der dyrkes grøntsager i stor stil, hvor der holdes høns og bier, hvor der er spisested, madskole og et grønt opholdssted i højden.
Tagfarme findes flere steder, mest kendt er nok tagfarmen Østergro på Østerbro. En tagfarm kan blive et omdrejningspunkt for mange aktiviteter i nabolaget – børnene kan lære at dyrke grøntsager, naboer kan have en nyttehave, købe grøntsager eller bare mødes til en kop kaffe eller et måltid i grønne omgivelser.
I Ørestad er en flok ildsjæle gået i gang med at arbejde for at etablere en tagfarm på det kommende parkeringshus, som By og Havn skal opføre ved Asger Jorns Allé og Robert Jacobsens Vej. Jeg synes, det er alletiders idé. For det første ser jeg gerne mange flere tagfarme i hele København og for det andet vil det være et kærkomment nyt mødested for mange beboere i Ørestad.
Men det er selvfølgelig ikke gratis at placere et mindre landbrug på toppen af et højhus. Der er brug for penge for at parkeringshuset kan få de nødvendige konstruktioner til at kunne have en tagfarm. Jeg vil derfor arbejde for, at vi fra Rådhuset kan bidrage til projektet i samarbejde med beboere i Ørestad og By og Havn, så Ørestad forhåbentlig kan få sin helt egen tagfarm.
- Oprettet den .
- Sidst opdateret den .
- Læst: 2311