søndag 26 maj 2019

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

bydelsavis for Ørestad og naboomrader siden 2006 DEBAT

København får plejehjemsafdeling for døve borgere, der anvender tegnsprog

karen melchior rvPå det seneste møde i Sundheds- og omsorgsudvalget besluttede vi, at der skal etableres en plejehjemsafdeling for døve borgere, der anvender tegnsprog.

Beslutningen kommer efter et godt samarbejde mellem Døves Landsforbund og kommunen. Jeg er rigtig glad for, at der kommer en afdeling, hvor både borgere og ansatte kan tegnsprog, og jeg er sikker på, at det bliver til stor glæde for ældre døve i København.

Dansk tegnsprog er et kulturbærende dansk sprog og har siden 2014 været ligestillet med det talte og skriftlige danske sprog. Og det er selvfølgelig vigtigt, at man også i sin alderdom kan fortsætte med at bruge sit modersmål. Samtidig får forvaltningen også mulighed for at samle en stærk faglig ekspertise blandt de ansatte på plejehjemsafdelingen. Hvis det viser sig nødvendigt, vil der blive sat ind med oplæring i tegnsprog blandt interesserede medarbejdere i hjemmeplejen.

Den nye afdeling kommer til at ligge på plejehjemmet Kastanjehusene i De Gamles By. Jeg ser meget frem til at følge udviklingen, som jeg forventer vil give et bedre ophold på plejehjem for de ældre døve borgere, der anvender tegnsprog.

Kultur:

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Anmeldelser

Louises klumme